مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در جمع شرکت کنندگان در اردوی زیارت اولی ها:
معلمی یک جایگاه است و دانشجومعلمان باید بکوشند به این جایگاه دست یابند
مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در سومین روز از اردوی دانشجومعلمان زیارت اولی سراسر کشور در جمع شرکت کنندگان در این اردو گفت: معلمی یک جایگاه است و دانشجومعلمان باید بکوشند به این جایگاه دست یابند
به گزارش روابط عمومی در دومین نشست معرفتی اردوی زیارت اولی ها که صبح امروز، پنجشنبه دوازدهم خرداد 1401، در تالار ابن هیثم پردیس شهید بهشتی مشهد برگزار شد، سعید قاسمی مدرس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی و از صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت، به بیان مطالبی در رابطه با حرفه معلمی و ویژگی های معلم حرفه ای پرداخت.
قاسمی با بیان این که "کار اصلی معلم تعلیم و تربیت است" گفت: تربیت صرفاً به معنای نصیحت، شبیه سازی، الگودهی، افزودن، برخوردارسازی و مواردی از این دست نیست و این واژه مفهومی فراتر از هر یک از این عبارات دارد.
وی در توصیف معلم خوب گفت: معلم خوب کسی نیست که سوالات بیشتری را پاسخ دهد بلکه فردی است که سوالات بیشتری را ایجاد کند.
دکتر قاسمی با معرفی برخی از منابع خوب که می تواند به معلمان در تعلیم و تربیت کمک کند، اظهار داشت: کتابهایی مانند «تربیت چه چیزی نیست؟» نوشته دکتر عبدالعظیم کریمی، «نقش معلم در تربیت دینی» نوشته دکتر محمد داوودی، «مدیریت هوشمندانه کلاس» تألیف دکتر نعمت الله شموسی و «مربی و تربیت» اثر آیت الله حائری از جمله آثاری هستند که می تواند برای دانشجومعلمان بسیار راهگشا باشد.
وی همچنین کتاب «معلم باید در خط مقدم باشد» را که حاوی مجموعه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تعلیم و تربیت است، به عنوان یک منبع و راهنمای مهم برای معلمان و دانشجومعلمان معرفی کرد.
دکتر قاسمی این برداشت را که "معلم آموزش می دهد و دانش اموز یاد می گیرد"، یک تلقی اشتباه دانست و بیان کرد: تعلیم و تربیت یک راه یک طرفه نیست بلکه یک جاده دو طرفه و حتی چند طرفه است و یادگیری برای جوانب مختلف درگیر در تعلیم و تربیت رخ می دهد.
استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تصریح کرد: اسلام کسی را که به سن تکلیف رسیده دانش آموز نمی داند بلکه او را یک محقق می انگارد چرا که اعتقاد به دین اسلام و اصول آن جز با تحقیق قابل قبول نیست.
وی با بیان این که "همه درس ها می تواند شیرین باشد"، گفت: اگر نگاه معلم به دانش آموز، نگاه از بالا به پایین نباشد و معلم دانش آموز را در مقابل خود نبیند کلاس لذت بخش و درس شیرین می شود.
دکتر قاسمی خطاب به دانشجومعلمان گفت: گمان نکنید که معلم هر چه مطالب بیشتری به دانش آموزان بگوید او هم بیشتر یاد می گیرند، زیرا سخن گفتن به هیچ عنوان به معنای یادگیری نیست.
وی با ذکر مثال هایی توضیح داد: برخی اوقات، افراد مطلبی را می شنوند، اما منظور گوینده را برداشت نمی کنند و چیز دیگری را در می یابد.
استاد دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی تأکید کرد: بهتر است معلمان کلاس را به خوبی مدیریت کنند و اجازه دهند که دانش آموزان از یکدیگر هم آموزی داشته باشند.
وی با انتقاد از فضای فعلی آموزش و پرورش تصریح کرد: متأسفانه فضای کنونی آموزش و پرورش فضای خوبی نیست و باید متحول شود.
دکتر قاسمی با ذکر این که "سه رویکرد اصلی در حرفه معلمی داریم"، توضیح داد: در رویکرد گذشته، تسلط بر دانش موضوعی و روش انتقال آن مورد توجه بود، در رویکرد حال، بر صلاحیت های اخلاقی معلم و نقش الگویی او تأکید می شود و در رویکرد آینده شایستگی های انسان گرایانه و دانش فراشناختی اهمیت دارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: عبارات «آموزش و پرورش» و «پرورش و آموزش» نادرست است، بلکه عبارت درست «آموزش با پرورش» است زیرا پرورش باید در دل آموزش اتفاق بیفتد.
دکتر قاسمی ادامه داد: معلمی یک شغل یا تخصص صرف نیست بلکه یک جایگاه است که معلمان و دانشجومعلمان باید تلاش کنند به این جایگاه دست یابند.
وی تأکید کرد: هم معلم و هم دانش آموز باید یادگیرنده باشند و این یادگیرندگی باید تا بی نهایت ادامه داشته باشد.